Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Maud Wanrooij - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Maud Wanrooij - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun

Door: Maud van Wanrooij

Blijf op de hoogte en volg Maud

15 April 2016 | Tanzania, Arusha

Inmiddels vliegen de dagen voorbij en krijgen we bijna het gevoel dat we nog tijd te kort gaan krijgen hier. Iedere dag staan we toch ook weer te kijken van de dingen die we allemaal tegenkomen en voorbij zien komen.
Zo zit je in de ochtend bij de ochtend rapportage, komt er ineens een arts in een wel heel bijzondere blouse aangelopen haha, Mac Donalds Mac Donalds. Hoezo kleding uit Europa wordt gedoneerd aan Afrikaanse landen? Haha! Of komen er twee stoere jongens op een scooter voorbij, toeteren en roepen heel stoer: mambo, msungo! Mambo msungo, zie je ze vervolgens van de achterkant en draagt hij een Winnie de Pooh vest, haha op dat moment erg hilarisch!

Na een weekje in het ziekenhuis op de kinderafdeling te zijn geweest staan we steeds meer versteld hoe ze met sommige dingen om gaan en vooral hoe ze sommige dingen oplossen! We zijn steeds meer gewend en wordt de stage hierdoor ook steeds leuker.
Laten we beginnen met het smerigste wat we tot nu toe tegen zijn gekomen, buiten alle bijzondere geurtjes hebben ze hier een grote incinerator. Ook wel een grote verbrandingsoven waar al het afval wordt verzameld en verbrand wordt. Afvalscheiding hebben we hier nog niet gezien haha, van naalden tot bebloed verband, voedsel en ampullen; kortom je vind er alles en alles stoppen ze bij elkaar. Over het gevaar wat je loopt om iets op te lopen nog niet gesproken…

Tevens zien we al snel dat er is het ziekenhuis een gigantisch tekort aan materialen is. Zo worden de kinderen hier intramusculair geïnjecteerd met optreknaalden, lijkt me ontzettend pijnlijk en dat is dan ook goed te zien aan de kinderen. Ze schreeuwen het uit van de pijn. En we kunnen naar een weekje we zeggen dat de kinderen hier geen aanstellers zijn ;) haha. Verder zijn ze hier een kei in het prikken van infusen! Van inimini handjes van ondervoede kinderen tot infusen op de schedel van de kinderen, hopelijk kunnen wij dit net zo goed als zij als we weer naar Nederland gaan!!

Spoedgevallen! Waar we in Nederland hollend en stollend op een nood-bel af rennen, gaat het hier een stuk rustiger. Tijdens het ochtend overleg werd er vanuit de kinderafdeling geroepen dat er hulp nodig was. Iedereen hier bleef verrassend rustig en de verpleegkundige en de artsen liepen rustig naar de afdeling toe. Het bleek om een kindje te gaan die aan het gaspen was, op zich best een reden om snel en acuut te handelen dus! Gelukkig zijn de artsen en verpleegkundige erg kundig en trok het kindje snel weer bij. ☺

Helaas zijn we ook al een aantal schrijnende situaties tegengekomen waar de armoede duidelijk zichtbaar is. Zo hadden we een super schattig jongetje van 7 maanden oud en een gewicht van slechts 4.1 kg op de afdeling liggen. Ernstig ondervoed en onder ontwikkeld dus, tevens later gediagnosticeerd met tuberculose. Hiervoor werd het kindje behandeld met anti TB medicatie. Waar wij vervolgens in Nederland gelijk voeding en vocht starten gebeurde dit hier niet... De moeder was niet in staat om de behandeling met sondevoeding te betalen waarna het vervolgens ook niet gegeven wordt. Het kindje ging naar huis met de boodschap: ‘Encourage breastfeeding and take the anti TB pills’.

Creatief zijn ze wel haha, bij een patiënt op de afdeling moest de ontlasting en urine onderzocht worden. Potjes zoals wij die in Nederland kennen hebben ze hier niet ;) We vroegen dus vervolgens aan de arts waar de patiënt dit in moest doen. Haha de moeder van de patiënt moest een doosje lucifers gaan kopen om de ontlasting vervolgens hierin te verzamelen ;) bijzonder, maar het werkt wel haha en dat is uiteindelijk het belangrijkste!

Buiten deze iets minder leuke dingen maken en zien we natuurlijk ook heel veel leuke en mooie dingen in het prachtige Tanzania! Zo hebben we onze eerste kanga’s gekocht, dit zijn een soort doeken waar je hier iedereen mee rond ziet lopen! Van een jurk tot een rok alles kun je er van maken.
Aanstaande zaterdag zijn we uitgenodigd voor een bruiloft, aaah! Super leuk!! Hiervoor moeten ook wij natuurlijk een echte Afrikaanse jurk hebben! Bij de lokale kleermaker hebben we alles op laten meten en 1,5 dag later was de jurk al klaar. Super mooi is hij geworden en dat voor een prijsje waar je in Nederland nog niet eens een lap stof voor krijgt. Een kleine fooi geven konden we daardoor dus ook niet laten ☺

De foto’s volgen snel! Volgende week nieuwe week en nieuwe afdeling: Maternity here we come, zin in!

Groetjes van hier!!!
Liefs Maud.

• 22 April 2016 - 12:55

Carla:

ha Maud.
    Wat n ervaringen.
    prachtig,maar ook zeker zwaar met alles wat je daar ziet en meemaakt.
    En dan te bedenken hoe het er hier aan toe gaat. Wat n contrast.
    Toch veel plezier en genieten meid!!
    Doei.