Eerste kleine week in Tanzania! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Maud Wanrooij - WaarBenJij.nu Eerste kleine week in Tanzania! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Maud Wanrooij - WaarBenJij.nu

Eerste kleine week in Tanzania!

Blijf op de hoogte en volg Maud

08 April 2016 | Tanzania, Arusha

Mambo!

Vanaf nu zal ik hier af en toe een berichtje op zetten hoe het met me gaat en wat ik allemaal heb meegemaakt.

Zo eerste kleine week in Tanzania zit er bijna op! Wat een ervaring tot nu toe en wat een indrukken allemaal!! Naar een lange reis van bijna 24 uur zijn we zondag avond aangekomen op Kilimanjaro Airport, we werden hartelijk verwelkomt en zijn naar onze toekomstige woonplaats Tengeru (een dorpje naast Arusha) gereden. We hebben een super mooi vrijwilligershuis waar we het de komende maanden goed vol gaan houden! :)

De dag daarna zijn we met de dalla dalla naar Arusha geweest. Dalla dalla is hier een soort klein busje waar je met zo'n 20 mensen wordt ingepropt haha. Lekker knus. Toen we aankwamen werden we al gelijk op de proef gesteld, hele harde regen het is immers regenseizoen! Tot nu toe valt de regen erg mee, het regent voornamelijk 's nachts of een half uurtje heel erg hard. Wanneer het regent stopt iedereen met waar hij/zij mee bezig is en wacht tot de regen voorbij is. Wij zijn vervolgens gaan eten en we hebben het eerste Tanzaniaanse eten geprobeerd, Ugali. Dit is een soort deeg dat je in het vlees met saus dipt, heel lekker!

Een dag later zijn we opnieuw naar Arusha geweest om een aantal dingen voor onze vrijwilligers visum te regelen. Op de terugweg zijn we langs het ziekenhuis gereden om hier een glimp van op te vangen! Dit was een hele beleving, het ziekenhuis is niet te vergelijken met een ziekenhuis in Nederland (wat we immers ook al verwacht hadden) Iedere afdeling is een apart klein gebouwtje wat er vervallen en primitief uit ziet.
Woensdag en vrijdag: onze eerste stagedagen! Daar gaan we dan, in het begin altijd een beetje spannend wat we kunnen verwachten en hoe alles zal gaan. In de ochtend verzamelen alle verpleegkundige en artsen zich en worden alle patiënten doorgenomen. Er werd besproken hoe het met ze gaat en of er de afgelopen nacht bijzonderheden waren. Dit wordt gelukkig is het engels gedaan, Swahili is een moeilijk taal om te verstaan haha, zeker wanneer ze het heel erg snel spreken. Zelf zijn we aan het proberen om ook wat Swahili te leren, iedere dag leren we weer een paar nieuwe woordjes. Nadat alle patiënten zijn besproken gaat iedereen naar zijn eigen afdeling en wordt de afdeling gepoetst. In onze begrippen zou dit nog iets beter gedaan mogen worden, over het algemeen is de afdeling minder hygiënisch en liggen bij wijze van spreken de naalden op de grond. Zoals wij in Nederland gewent zijn starten de patiënten de dag met een ontbijt, dit is hier anders. De familie van de patient moet in het ziekenhuis de patient voorzien van eten, het ziekenhuis is hier niet zoals bij ons verantwoordelijk voor. Nadat alles gepoetst is begint de artsen visite, echter is alles hier 'hakuna matata' het komt wel goed en we hebben alle tijd. Voordat de visite is begonnen kan er dus zo een uur voorbij zijn. Tijdens de visite schrijft de arts medicatie voor, deze moet de familie van de patient zelf betalen en gaan halen in de apotheek op het terrein van het ziekenhuis. Ze hebben hier niet echt een voorraad in de medicijnkast.
Voor de rest van de dag hebben we voornamelijk een beetje gekletst met de lokale verpleegkundige.

Kortom: Twee dagen in het ziekenhuis waren al een hele ervaring. We zijn erg benieuwd naar de komende weken! Alle kleine kindjes noemen ons hier 'Msungo' (blanke), veel van hen hebben nog nooit een blank persoon gezien. Verder is de lokale bevolking heel vriendelijk en worden we steeds begroet met Karibu (you're welcome).

7 April was hier een Nationale feestdag, hierdoor hoefden we niet naar het ziekenhuis toe en werden we uitgenodigd om mee te gaan naar een begrafenis. Een hele ervaring opzicht, dit gebeurd op een meer traditionele wijze dan we gewend zijn in Nederland. Iedereen is heel kleurrijk en netjes gekleed. Het was heel erg indrukwekkend om eens meegemaakt te hebben. Op de weg ernaar toe hebben we een kleine sight seeing gehouden, we hebben de Kilimanjaro van dichtbij gezien, echt ontzettend mooi! Zeker met een strak blauwe hemel er omheen. De lokale bevolking gaf aan dat hij in twee weken niet zo goed zichtbaar was geweest als vandaag, lucky me!

Voor nu weer een korte update! Binnenkort zal ik weer een reisverslagje schrijven hoe de stage na een tijdje bevalt!!

Tutaonana (Doei doei)

• 08 April 2016 - 20:40

Angelique Dirkse:

Hoi Maud,
    Zit heej op de bank kump mich dien verslaag veurbeej!!
    Det meus ik netuurlik effe bekiéke,
    Harstikke leuk um dien ervaringe te laeze en auk det ge zoeë good ontvangen ziet dao in Tanzania.

Laot ut dich good gaon en vuul werk plezeer!
    Mees is nog hard aan ut werk in ut gashoes op dit moment.

Venloose groéte,
    Angelique

• 10 April 2016 - 19:01

Carla:

He maud,

Wat geweldig voor je dat je de Kilimanjaro al gezien hebt, dat is echt boffen. En zo leuk om jeverhaal te lezen.ik krijg weer heimwee naar dat prachtige land.
    Ben benieuwd naar de rest van je story. Ik blijf je volgen.

Hou je goed!!